Whitsundays

Beste lezers,

De meeste toeristen in Airlie Beach gaan er naartoe: the Whitsunday Islands. Laatst mocht ik dan ook uiteindelijk dit indrukwekkende natuurverschijnsel aanschouwen. Na al die enthousiaste verhalen van de gasten keek ik er erg naar uit. Het beste van alles is dat het tripje gratis was, omdat we niet betaald krijgen voor onze stage. Op zondagochtend stapte ik samen met de andere twee stagiaires Jurriëntly en Lynn op de Thundercat boot.

De Whitsundays is een eilandengroep die bestaat uit meer dan 74 eilanden waarvan er maar 8 eilanden zijn opengesteld voor toeristen/bewoners. De oorspronkelijke bewoners waren van de Aboriginal stam de Ngaro. Later voer James Cook hier langs en ontdekte als eerste Europeaan de eilanden. Hij dacht dat hij dit ontdekte op Pinksteren vandaar dat hij het de ‘Whitsunday Islands’ noemde, maar door de tijdzones was dit eigenlijk een vergissing.

Rond half 9 werden we opgepikt door de organisatie en naar Abell Point Marina gebracht, één van de twee havens van Airlie Beach. Twee enthousiaste gidsen stonden ons op te wachten. Tijdens de hele trip kon je merken dat ze plezier hadden in hun werk. Het lijkt me ook niet de meeste vreselijke baan in de wereld. De Thundercat boot is een speedboot tussen binnen no-time waren we op het grootste eiland aangekomen. Whitsunday Island. Deze is vooral populair vanwege het bekende Hill Inlet look-out punt waar je een mooi uitzicht hebt op Whitehaven Beach, een prachtig wit zandstrand. Na 10 minuten lopen kwamen we daar aan en wat was het mooi. Er is geen woord teveel over gezegd.

We konden iets meer dan twee uur doorbrengen op Whitehaven Beach en de omgeving. Ik heb vooral genoten van het strand. Het is denk ik tot nu toe het mooiste wat ik ooit heb gezien. De zee was zo helder dat je de pijlstaartroggen massaal zag zwemmen. Heel indrukwekkend.

Hier heb ik ook mijn eerste slang gezien. De hele tijd dat ik in Australië zit heb ik nog geen slang gezien maar nu dan toch. Geen gevaarlijke gelukkig. Hij zat boven op één van de balken te chillen in het toiletgebouw. Toen Jurriëntly zei dat ze een slang zag geloofden we het eerst niet eens. Blijkbaar stonden we er eerst de hele tijd onder…

Rond 12 uur moesten we weer terug naar de boot waar we lunch kregen. Het was een uitgebreide lunch met broodjes, fruit, salades zodat je daarna goed vol zat. Na de lunch moesten we allemaal onze zeer flaterende stingersuits aantrekken want de volgende stops waren snorkelplekken in het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld. Ik had al een keer eerder gesnorkeld en wist dat ik het toen ook echt te gek vond maar van te voren krijg ik toch een beetje de zenuwen. Al dat water vind ik toch indrukwekkend en stiekem ben ik altijd een beetje huiverig voor wat er allemaal in leeft. Een al te beste zwemmer ben ik ook al niet dus ik moest zo’n zwem noodle mee. Net zoals de vorige keer had ik totaal geen last meer van zenuwen toen ik eenmaal in het water zat. Het is echt een andere wereld daarbeneden. De bootjongens gooiden expres wat voer op de plek waar wij snorkelden waardoor hele scholen vissen op ons afkwamen. Tot groot plezier van mijn mede stagiaires haha. De eerste keer dat ik een enorme vis voorbij zag zwemmen schrok ik ook wel even. Het kleurrijke koraal en de vissen waren super om te zien. Je raakt ook niet snel uitgekeken, al vond ik de eerste plek wel iets mooier dan de andere omdat er wat meer vissen te zien waren.

Aan het eind van de middag voeren we terug naar Airlie Beach en kregen we nog wat fruit op de boot. Iedereen was tevreden aan het genieten van de dag, plakkerig van het zoute water dat af en toe over de randen van de boot spatten. Al met al was de Thundercat tour zeer geslaagd en zeker een aanrader.

Liefs,

Melissa

P.s. Benieuwd naar de foto’s? Check mijn Facebook!

 

 

Geef een reactie

